معرفی و تحلیل فیلم سینمایی مطرب

چهارشنبه 13 مرداد 1400
8:25
keyvan

فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی جدیدترین ساخته او بعد از فیلم‌های موفق چهارراه استامبول، بارکد، عصر یخبندان، خط ویژه و چند اثر دیگر می‌باشد. فیلم سینمایی مطرب محصول سال 1397 است. حضور پرویز پرستویی یکی از نکات قوت آن می‌باشد ضمن اینکه در این بین الناز شاکردوست هم بازیگر اصلی زن این فیلم است، چند بازیگر ترکیه‌ای هم در آن به ایفای نقش پرداخته اند. مطرب یک فیلم موزیکال و کمدی می‌باشد و آهنگ‌های خاطره انگیز قدیمی در لا به لای سکانس‌های آن پخش می‌گردد. فیلمنامه فیلم درباره یک خانواده ایرانیست که به ترکیه سفر کرده اند. این فیلم رکورد دیگر فیلم‌ها را زد و پرفروش‌ترین فیلم سال 1398 و تاریخ سینمای ایران شد.

داستان فیلم مطرب

قصه فیلم مطرب راجع به یک خواننده کاباره‌ای به اسم ابراهیم خوش لحن یا خوش سینه (با بازی پرویز پرستویی) است که قبل از اینکه معروف بشود با پیدایش انقلاب 1357 مشابه این مدل خواننده‌ها از عرصه کنار می‌رود اما به دلیل اینکه به‌اندازه کافی از شهرت بهره‌مند نبوده و بخت هم یارش نبود، نمی‌تواند یک خواننده لس‌آنجلسی شود و درآخر یک خواننده مراسم ساده می‌شود.

 ابراهیم خوش سینه که با فامیلی خودش مشکل دارد و آن را به خوش لحن تغییر می‌دهد همیشه آرزوی اجرای دوباره روی صحنه را داشته تا اینکه یک روز، زیبا دختر ابراهیم (با بازی الناز شاکردوست) ترتیبی می‌دهد که پدرش در برنامه هفته فرهنگی ایران در شهر استانبول ترکیه به روی صحنه برود و کنسرت بدهد. پسر ابراهیم خوش لحن به نام فواد (با بازی محسن کیایی) که راه پدرش را دنبال کرده و او هم به خوانندگی علاقه دارد ولی به سبک رپ، از این فرصت برای اجرای زنده و کسب شهرت استفاده می‌کند و رفتن آن‌ها به کشور ترکیه شروع همه داستان‌ها و اتفاقات جدید می‌شود.

مشاهده و بررسی سریال City Hunter در سایت ما ببنید.

بازیگران فیلم مطرب

پرویز پرستویی: اوبازیگر، خواننده و گوینده ایرانی است و دارای نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری می‌باشد. پرویز پرستویی با گرفتن چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

محسن کیایی: محسن کیایی در ششمین روز از شهریور ماه سال 1360 در تهران و در خانواده‌ای هنرمند متولد شد. او علاوه بر بازیگری در زمینه نویسندگی هم فعالیت دارد. برادر او مصطفی کیایی یکی از کارگردانان موفق سینما است.

الناز شاکردوست: الناز شاکردوست بازیگر و طراح صحنه و لباس سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی است. او بازیگری را با تئاتر آغاز کرد و در سن نوزده سالگی، با بازی در فیلم گل یخ در سال ۱۳۸۳، به کارگردانی کیومرث پوراحمد، پا به عرصه سینما گذاشت.

مهران احمدی: از نقش‌های به یاد ماندنی این بازیگر می‌توان به نقش بهبود فریبا در مجموعه تلویزیونی پایتخت اشاره کرد.

عایشه گل جوشکن: عایشه‌ گل جوشکن بازیگر و خواننده اهل ترکیه است. او در خانواده ای اهل موسیقی بزرگ شده‌ است. اولین کار بازیگری خود را در سال 2019 در این فیلم تولیدی ایران و ترکیه به عنوان نقش اصلی آغاز کرد.

بررسی فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا را اینجا ببنید.

تحلیل فیلم

فیلم مطرب با موضوع جالب خود می‌توانست به یک کمدی بسیار قوی‌ تبدیل شود. که رگه‌هایی از طنز انتقادی هم در آن بیشتر نمایان باشد. گروه بازیگری حرفه‌ای و با کارنامه درخشان هم می‌توانست به فیلم کمک کند. اما مصطفی کیایی ترجیح داده که خطر نکند و راه حل بفروش این روزهای سینمای ایران را کاملا پیاده‌ کند.

مضمون اصلی این فیلم که درباره هنر مطربی و آوازهای به سبک لوطی‌گری است، یک پیام مطلوب محسوب می‌شود. این مدل از خوانندگی یک هنر می‌باشد برای عده‌ای خاص که این نوع آهنگ‌ها را بسیار دوست دارند و روی آن‌ها متعصب هستند.

به احتمال بسیار زیاد استانبول هم در ساخت فیلم سینمایی مطرب نقشی داشته، چون این فیلم به نوعی یک کار تبلیغاتی برای این شهر (شهر رویاها به تعبیر فیلم)، به حساب می‌آید. فیلم مطرب تابلوی تبلیغاتی رسمی برای شهر استانبول بوده است. مطرب از اول تا آخر در بیان کردن این موضوع برای مخاطب خودش می‌باشد که ترکیه سرزمین رویاها و آزادی است.

فیلم جدید مصطفی کیایی با جلو رفتن در داستان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و قسمت یک سوم انتهایی به جایی می‌رسد که کارگردان هم از نجات دادن آن ناتوان می‌شود. فیلم در این قسمت عملا حرفی برای زدن ندارد و فقط در حال کش دادن داستان برای تبدیل شدنش به یک فیلم سینمایی است. اتفاقات و خرده داستان‌هایی که در لحظات پایانی اتفاق می‌افتد، تاثیری روی داستان و فیلمنامه ندارند.

در کل می‌توان گفت مصطفی کیایی فیلمی ساخته با یک قاعده موفق تکراری در چند سال اخیر سینمای ایران و آن را با امضای خودش کمی عوض کرده و آراسته به چیزهایی کرده که نه فیلم را به اثری خوب تبدیل می‌کند نه به کاری افتضاح.

از این لینک نقد و بررسی و دانلود فیلم سینمایی بچه راننده - Baby Driver بدون سانسور را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

فیلم سینمایی مطرب نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد در بیستمین دوره جشن حافظ برای پرویز پرستویی شد. امیدواریم که ای این مطلب لذت برده باشید. برای ما از تجربه تماشای فیلم مطرب بنویسید.

برای بررسی فیلم های روز دنیا از صفحه اصلی سایت ما دیدن کنید.

 


[ بازدید : 103 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نقد و بررسی و دانلود فیلم های ایرانی و خارجی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]